Demokrati

Om ressursen

Norge er et demokrati. Hva det vil si, og hvordan denne styreformen har utviklet seg og blitt det den er i dag, skal vi lære om i dette læremidlet. Demokrati og medborgerskap krever engasjement og innsats fra enkeltmennesket. Alle mennesker må derfor forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. Målet er at det man sitter igjen med etter å ha jobbet med «Demokrati», er kunnskap som er med på å innarbeide evne og kompetanse til å delta i prosesser for å videreføre og videreutvikle demokratiet i Norge.

Læremidlet Demokrati består av fagtekster og oppgaver. Faginnholdet er oppdatert og redigert fritt etter det utgåtte læremidlet «Demokrati» fra 2007 hvor Ivar Kimo var fagansvarlig. Overordnet sett er læremidlet delt i to:


  • Demokratiet i Norge:

    Tar for seg tema som for eksempel Grunnloven, Stortinget, fylke og kommune, valg og EU. Denne modulen sier noe om demokratiet slik det er i Norge i dag, og hva som ligger til grunn for hvordan landet vårt styres.
  • Demokratiets opprinnelse:

    Dette er et historisk perspektiv på demokratiets fremvekst og utvikling i Europa.

Begge moduler er delt inn i underkategorier som alle har et sett repetisjonsoppgaver, og oppgaver av typen undersøk og/eller reflekter. Til sammen kan disse få elevene inn i individuelt arbeid eller samtale om innholdet på et overordnet nivå, og de åpner for refleksjoner rundt, og dypdykk i, tematikken. Den primære målgruppen for læremidlet «Demokrati» er ungdomstrinnet. Det er hovedsakelig i faget samfunnsfag vi når spesifikke kompetansemål i Kunnskapsløftet 2020, men det er klart at man også når kompetansemål fra læreplan i faget tegnspråk som går på avlesning og argumentasjon. Den sekundære målgruppen for læremidlet er elever i videregående skole. Her treffer elevene i noen grad kompetansemål fra læreplanene i fagene samfunnskunnskap og historie.